Inheritence

Tänkte bara reflektera lite över Eragon och dess efterföljare.

Första boken, Eragon, är en bra bok. Jag läste den första gången för några år sedan, och då blev jag eld och lågor. Så spännande! Som ung fantasynörd var det precis vad jag letade efter. Christopher Paolini började skriva den när han var femton, och det märks. Den är mycket enkel och inte särskilt filosofisk och djupgående. Men en bra bok ändå.
Andra boken, däremot. Oj oj oj... Den är bra. Riktigt jäkla bra. Nu märker man att Paolini har utvecklats enormt i sitt skrivande. Det kan också vara så att jag läste den andra på engelska. En parentes är att jag har kommit på att man ska läsa böcker på originalspråket, såvida man nu inte kan språket i fråga.
Eldest är en djup beskrivning av något som lika väl skulle kunnat vara verklighet. Det är det som är så läskigt. Allt är vetenskapligt förklarat, till och med magi, med en filosofisk touch. Den behandlar allehanda moraliska frågor, och känns inte längre som en typisk generationsroman.
Har nu börjat läsa första delen i tredje boken, Brisingr (självklart på engelska), och förväntar mig något bortom det vanliga. Tredje boken blev nämligen så tjock att han var tvungen att publicera den i två delar. Andra är inte utkommen än.

Tyvärr är det ingen fantasynörd som läser min blogg, så det känns som att det här inlägget var ganska onödigt, men jag ville bara försvara Eragon lite. Han är en bra kille :)

Och, självklart, en bild:



.

Para Pensar
Postat av: Malin

Jag är väl fantasynörd, egentligen. Dock är jag inte så förtjust i Eddings, Jordan eller ens Tolkien. Mina fantasyfavoriter är Narnia, Ursula K. LeGuins Övärlden och, faktiskt, Astrid Lindgren. För vad är väl Bröderna Lejonhjärta, Ronja Rövardotter och Mio min Mio om inte fantasy?

Eragon har jag inte läst...

2009-01-18 @ 15:34:00
URL: http://reginanoctis.blogg.se/

Por favor, dame lo que merezco

Namn:
Remember my name

Din mailadress, så att jag kan svara :)

Om du har en någorlunda seriös blogg, var vänlig skriv här:

Vad tyckte du?

Ping!
RSS 2.0