Nu var det dags igen...

Vad är en moralisk handling? Snarare, vad kännetecknar en moralisk handling? Är det att offra sig själv, att själv må bra eller är det något annat?
Jag tycker inte att man kan vara totalt etiskt egoistisk. Oftast är de egoistiska handlingarna inte till för att tjäna andra människors välmående, men det blir som någon sorts omvänd etisk universalism. Att hjälpa en tant över gatan är ju bäst för tanten, men man mår ju själv bra av det (såvida man inte blir påkörd eller något annat ironiskt). För väljer man att exempelvis äta upp en hel tårta själv, utan att dela den med sina vänner får man ju jättemycket njutning själv. MEN! Att äta upp en hel tårta själv utan att dela med sig, har tre uppenbara bieffekter: a) man mår antagligen väldigt illa och vill spy, b) man blir tjock och det är ju farligt för ens hälsa, och framförallt c) många skulle nog få dåligt samvete av att inte dela med sig till sina vänner. Och när man har dåligt samvete mår man dåligt, och det är ju knappast njutning? Att då dela med sig och ändå njuta är väl det ultimata = jag tänker först och främst på mig själv, men en god bieffekt är att mina vänner också mår bra.
Säg gärna emot mig. Jag orkar inte tänka för att hitta något motsägelsefullt i min redogörelse.

En bild också:





.

Para Pensar
Postat av: Sara

Oj vad roligt att se ett inlägg... ;)

Jag håller helt och hållet med. Bättre att dela och få gratis umgänge på köpet.

2009-01-13 @ 22:19:35
URL: http://zuxis.blogg.se/
Postat av: Malin (Kerstin!)

Titutt!

De flesta saker människor gör har oftast en baktanke, man får något ut av det själv. Men man gör saker för andras skull också, goda gärningar är alltid goda gärningar. Man kan inte hjälpa att man mår bra av det^^. Det är handlingarna som speglar vem man är (som en vis person jag känner brukar säga ;))

2009-01-15 @ 21:46:54
URL: http://metrobloggen.se/mowgli
Postat av: Sara

Det är hemskt, men när någon säger att en god handling innefattar alla inklusive en själv, kan jag inte låta bli att inte riktigt instämma. Jag vet inte... Jag måste fundera på det innan jag kommer fram till något vettigt.

Hihi, vis och vis.. :P

2009-01-16 @ 11:48:22
URL: http://ikonstensnamn.blogg.se/
Postat av: Sara

Åh gott! Jo mötet gick superbra. Vi skrev under ett två-årsavtal. Och utvärderade skolkatalogen. Kom på det sen att du kanske skulle vart med, du var ju med rätt mycket och jobbade med den. Det är lätt att vara efterklok. :P

2009-01-16 @ 13:12:11
URL: http://zuxis.blogg.se/
Postat av: Anonym

oj jag har inte vart inne på din bloggis på aslänge.. bara för att jag själv inte orkar längre så förväntar jag mig att hela bloggvärlden gör en paus :P jag håller med ditt resonemang, skrev en lång kommentar först men det blev mest osammanhängande och jobbigt.. vi har nog pratat en hel del om detta på filon ändå ;)

2009-02-01 @ 22:22:15
Postat av: Sarah

det var då jag som postade det förra :P

2009-02-01 @ 22:22:44

Por favor, dame lo que merezco

Namn:
Remember my name

Din mailadress, så att jag kan svara :)

Om du har en någorlunda seriös blogg, var vänlig skriv här:

Vad tyckte du?

Ping!
RSS 2.0