Lingvamorism

Jag och Malin, linguae amicarum reginae (?), har uppfunnit tre nya ord. Det var först senare vi insåg att det faktiskt fanns en engelsk översättning.

Lingvamorism - att älska språk (av latinets lingua, vilket betyder språk och amor, som betyder kärlek).
Därav följer också lingvamorist, som då skulle få betydelsen den som älskar språk.
Vårt första ord var lingvamik, som betyder ungefär språkvän (av lingua och latinents amicus, som betyder vän).

Det engelska ordet var linguaphile, eller något liknande. Letade efter ett svenskt ord, men hittade inget. Vi borde skicka in det till SAOL, Malin! (Inte för att jag är så förtjust i deras ordlistor, men själva akademin i sig är väl inget problem)

Vale, homines!

Para Pensar
Postat av: Malin

Sí sí, det borde vi! :)



May I link to your blog from mine, btw?



(Ditt "Push the button!" gav mig den där Sugababes-låten (?) på hjärnan förresten, det var lite irriterande...)

2008-09-01 @ 16:37:41
URL: http://reginanoctis.blogg.se/
Postat av: Sara

Självklart får du det. Jag kan länka din :)



(Ja, jag har själv märkt av detta, får hitta något annat roligt :P)

2008-09-01 @ 18:26:20
URL: http://ikonstensnamn.blogg.se/

Por favor, dame lo que merezco

Namn:
Remember my name

Din mailadress, så att jag kan svara :)

Om du har en någorlunda seriös blogg, var vänlig skriv här:

Vad tyckte du?

Ping!
RSS 2.0