Höger och vänster?

Jag, Malin och Johanna (vår latinlärare) diskuterade detta tämligen intressanta fenomen - varför heter det höger och vänster? Jag berättade att jag hade funderat över varför orden höger och rätt ofta är samma ord på många språk eller åtminstone kommer från samma ord. Jag visste att det hade något med att höger ansågs vara "det goda" hållet, och vänster då "det dåliga". Men så är det ju inte i svenskan.
Johanna slog därför upp det i en etymologisk ordbok och vi fann att både höger och vänster kommer från två ord som har den ungefärliga betydelsen "bra sida" (eller vad var det, Malin?), vilket också var lite lustigt. Tydligen tyckte inte fornsvenskarna att vänster var en dålig sida.

Men som Elin sa: "Jag vet inte om det är jag som är konstig, men jag ligger inte och tänker på varför det heter 'höger' och 'vänster' när jag ska sova."
Självklart tyckte jag och Malin att hon var konstig, men - för att citera Regina Noctis - är man lingvamorist, så är man.

Para Pensar
Postat av: Malin

Samtidigt är det fel att vänstra... Men det uttrycket är antagligen ett senare påfund än själva ordet vänster. Jesus sitter på Guds högra sida, och jag gissar att kristendomen fick oss nordbor att ändra åsikt om vänster. (Har väl inget med det att göra, men kristdemokraterna är ett högerparti...)



Elin är nog inte lingvamorist, men det visste vi väl redan? ;)

2008-09-01 @ 20:04:55
URL: http://reginanoctis.blogg.se/
Postat av: Marika

Hjärtat sitter till vänster. Kan det ha med saken att göra?

2008-09-01 @ 20:49:15
URL: http://www.enjoydiary.net/marika
Postat av: Sara

Ja, det finns många väldigt bra förklaringar till varför det kan vara så.

Det var väl något om att den som är vänsterhänt är besatt av djävulen? Man trodde det förr (eller snarare, kristna fanatiker trodde det), och de som var vänsterhänta blev bakbundna i skolan för att lära sig att skriva med höger. Stört.



Nej, ibland funderar jag på om hon inte är alingvamorist. Jag har då aldrig märkt av några tendenser till att hon ens tycker om språk ;)

2008-09-01 @ 23:12:48
URL: http://ikonstensnamn.blogg.se/
Postat av: Malin

Några ord på sanskrit

agni - eld

deva - gud

devi - gudinna



Om du övat på latinglosorna ordentligt, vet du varför det är intressant ;)

2008-09-03 @ 11:19:16
URL: http://reginanoctis.blogg.se/
Postat av: Sara

Självklart vet jag det! Det är SEHR intressant. Det kan ju egentligen inte vara ett oerhört svårt språk att lära sig, eftersom det är indoeuropeiskt. Men syntaxen och formläran kanske är helt annorlunda :P

2008-09-05 @ 19:59:33
URL: http://ikonstensnamn.blogg.se/
Postat av: Malin

"The Sanskrit grammar has a complex verbal system, rich nominal declension, and extensive use of compound nouns." står det på Wikipedia, helt klart mindre avskräckande än "Latin is a synthetic, fusional language: affixes (often suffixes, which usually encode more than one grammatical category) are attached to fixed stems to express gender, number, and case in adjectives, nouns, and pronouns—a process called declension. Affixes are attached to fixed stems of verbs, as well, to denote person, number, tense, voice, mood, and aspect—a process called conjugation."



Det finns dualis i sanskrit förresten :)

2008-09-05 @ 21:50:08
URL: http://reginanoctis.blogg.se/
Postat av: Sara

Det låter som musik i mina öron :)

Woho! Det har jag till och med lagt till i verbsyntaxen i mitt, väldigt nya, språk. :P

2008-09-06 @ 09:55:41
URL: http://ikonstensnamn.blogg.se/

Por favor, dame lo que merezco

Namn:
Remember my name

Din mailadress, så att jag kan svara :)

Om du har en någorlunda seriös blogg, var vänlig skriv här:

Vad tyckte du?

Ping!
RSS 2.0