Nytt och fräscht

God eftermiddag, gott folk!

Det är ju helt underbart att det går mot ljusare tider, även om det är molnigt mestadels. Och eftersom allt blir ljusare, kunde ju inte jag ha kvar min blogg i en deprimerande svart design! Svart i all sin ära, men nej, det fick vara nog. Så en ny design, som det kommer att putsas på lite framöver, har nu installerats. Det dumma är att en blogg ser olika ut på alla datorer. Något som ser jättesnyggt ut på min dator, kan se helt puckat ut på någon annans.

Ville också bara påpeka att detta var tämligen en dag i konstens namn. Jag började dagen 08.10 med latin b, fast med a-arna (komplicerat, orkar inte förklara). Eftersom Johanna hade kopierat upp Bayeuxtapeten på ett knäppt sätt, fick jag skriva ett kapitel 13 i textboken! Wei. Julia och hennes Bellus Licinius Pescennius kommer att leva lyckliga i alla sina dagar!
Sedan var det dags för filosofi b. Gick in i en miniargumenation om estetisk filosofi, om vad som är vackert och vad som säger att något är vackert. Dock kände jag att mina argument inte höll ordentligt - jag var inte tillräckligt logisk i mina resonemang. Jag är av åsikten att man först måste begrunda ett ämne, för att sedan kunna ge sig in i en djupare diskussion. Annars är det lätt att man är just ologisk eller säger någonting man inte alls tycker. Tricky...
Och återigen latin b! Nu hade Johanna fixat Bayeuxtapeten, så den fick vi arbeta med. Många "Hic est Harold" och "Hic est dux Wilelm". B-tapeten är alltså den sjuttio meter långa tapet, som broderats över slaget vid Hastings 1066.
Sedan var det dags för spanska. Åh, så (inte) underbart! Skrev en mycket komplicerad mening med två bisatser som krävde konjunktiv. *Stolt*. No creo que quiera que vengas. Stylish.
Och sist, men inte minst, DRAMA!  Tjoho! Övade låg- och högstatus igen. Mycket intressant. Påpekade för Magnus att det heter "SKAR" och inte "skärde". Urk. Är man nitton borde man la fan kunna prata ordentligt?

Och nu skrev jag faktiskt vad jag hade gjort idag. Hemska tanke. Men i ett syfte. Latin, filosofi, latin, spanska, drama.


Några latinska citat latin a-arna hade i sin Jeopardy-tävling. Vem kan?
(Förutom Regina Noctis, som inte får avslöja ;))



.

Para Pensar
Postat av: Malin

Snygg design. Jag kanske borde göra något åt min också. Får fundera på saken. Du borde ändra färg på "Eeh Språk Para Pensar (0) Tjoping! (0)" förresten, det syns dåligt.

Hic est Wadard!

2009-01-27 @ 20:16:02
URL: http://reginanoctis.blogg.se/
Postat av: Malin

Din nya design ser jättefin ut på min dator ivarje fall :)

När det kommer till att gissa på latinska citat är jag ingen expert... Men jag ska gör ett försök: Amor betyder kärlek!? (Wooho 1 point for Kerstin.)

2009-01-31 @ 22:51:52
URL: http://metrobloggen.se/mowgli
Postat av: Sarah

jag vet också att det heter skar men jag tror jag säger skärde ganska ofta ändå :P men vissa personer är ju lite roligare att sätta dit..

2009-02-01 @ 22:26:11
Postat av: Emma

Din blogg är jättefin och jag är avis på dig som läser latin..=P

Du skulle inte kunna översätta en liten mening åt mig? (a)

-"Jag älskar dig mamma"

Eller bara "älskar dig mamma"

Skulle vara skit snällt! :D

Tack på förhand.



Mvh Emma.

2009-11-12 @ 13:34:09
Postat av: Mathilda

amor vincit omnia = kärlek övervinner allt :)

2010-05-14 @ 15:23:40

Por favor, dame lo que merezco

Namn:
Remember my name

Din mailadress, så att jag kan svara :)

Om du har en någorlunda seriös blogg, var vänlig skriv här:

Vad tyckte du?

Ping!
RSS 2.0